Og det kan også være nødvendigt for os som gerne
vil være forfattere, i hvert fald før forlagene får øje på os, og nok også et
stykke tid efter. Det er en hård branche, og vil man overleve kan det være en
god ide at have et andet job ved siden af - men hvilke jobs er en fordel for
forfattere?
Da jeg selv leger meget i børnelitteraturen er
det også der jeg har lettest ved at se muligheder. Specielt to jobs synes jeg
skiller sig ud her:
Pædagog/Pædagogmedhjælper: Første fordel, du
kommer til at gå rundt sammen med målgruppen. Det er så også en ulempe, for du
kan let gå hen og få nykker over hvad børn kan holde til og interesserer sig
for.
Sørg altid for at holde fast i hvad det er du
skriver, men prøv det også af på ungerne. Lad dig inspirere, men forhold dig
ikke en-til-en til børn og børnelitteratur. Børn er børn, og de kan være pisse
træls og ikke gide høre det du skriver – Men lad være med at tro at det er et
parameter for om de ting du laver er godt.
En anden ulempe er at du kan blive ret ør i
hovedet af at gå op og ned af larmende og skrigende børn, der hele tiden kræver
dig. Det kan fuldstændig dræbe overskuddet til skrivningen, hvis man ikke er
til det arbejdsklima. Er man til gengæld til det, så taler vi om muligheden for
at komme ud og lege hele dagen, og så hjem og skrive - og det kan blive helt
som at være barn igen.
skolelærere: Igen, første fordel er målgruppen. Klods op og
ned, hver dag. Ulempen er at der er forberedelse - skider du hul i det, kan man
sige at du kun behøver at lave forberedelsen en gang, så kan du genbruge den
samme plan år efter år – jeg ved dog ikke om dette fungerer i praksis, og om
det er noget man skal stile efter.
Stile og opgaver skal rettes, det tager tid
derhjemme som kunne gå til skrivningen. Til gengæld kan specielt stileretning
sikkert være god træning i at betalæse for andre.
Er du totalt badass kan du måske endda bruge
dine egne bøger som undervisningsmateriale - så skal bogen enten købes i
klassesæt, eller du får copydan-penge af alle kopierne. Men jeg tror man skal
holde tungen lige i munden for at gøre dette, hehe.
Men skal man generelt bare have et job, der
svagt kan beslægtes med det man gerne vil (være forfatter), så er der to andre
oplagte bud:
Forlagsbranchen: Du kommer til at arbejde med bøgerne, og
kommer til at følge andre forfattere og deres værker. Samtidig får du et godt
indblik i hvordan det hele fungerer fra forlags-siden, og det kan også hjælpe
en godt på vej.
Om man bliver redaktør, redaktionsassistent
eller et eller andet andet i trommerummet,
det kan jeg ikke tale så meget om. Men jeg tror klart at det kan holde en
fanget i hvad det er man gerne vil, da man jo går klods op og ned af bøger og
forfattere hver dag. Til gengæld kommer man nok også til at lægge en del timer
på andres bøger, i stedet for sine egne.
Reklame- og kommunikationsbranchen er det andet bud. Her
kommer man til at arbejde med tekst, og med at sælge. Begge fordele til når ens
egen bog bliver antaget, og selv skal sælges. Samtidig kan man sikkert også få
en masse kontakter, der kan hjælpe en når det bliver relevant.
Ulempen tror jeg til gengæld er, at man
hurtigt kan blive en del af noget større, der kan fjerne fokus fra skrivningen
- og det er jo den forkerte retning.
Så i bund og grund handler det om at finde et
job, der oplader dig, inspirerer dig, og som ikke fylder så meget, at du ikke
kan finde tiden og lysten til at skrive bagefter. Det her er kun fire bud, der
er mange andre - som krimiforfatter kunne det for eksempel være fantastisk at
kende politijobbet indefra, eller have en journalists viden.
Skal pengene tjenes inden du slår igennem, så
find et job, der i det mindste ikke dræner skriveglæden. Det er dit primære
fokus - det andet handler bare om at kunne betale din husleje. Og så har man noget
at fortælle om, når hollywood interviewer en.
God skrivelyst
Bjarke