søndag den 19. januar 2014

Før jeg blev forfatter ... om arbejde

Når man hører interviews med skuespillere om hvordan de startede deres karriere, og livet før the big break så hører man tit om hvordan de overlevede som tjenere eller dem der parkerer biler for folk de fine steder. Det er altid sjovt at høre, for de klarede det - de havde drømmen og turde leve drømmen, og overlevede på et arbejde indtil de slog igennem. That's the life.

Og det kan også være nødvendigt for os som gerne vil være forfattere, i hvert fald før forlagene får øje på os, og nok også et stykke tid efter. Det er en hård branche, og vil man overleve kan det være en god ide at have et andet job ved siden af - men hvilke jobs er en fordel for forfattere?

Da jeg selv leger meget i børnelitteraturen er det også der jeg har lettest ved at se muligheder. Specielt to jobs synes jeg skiller sig ud her:

 

Pædagog/Pædagogmedhjælper: Første fordel, du kommer til at gå rundt sammen med målgruppen. Det er så også en ulempe, for du kan let gå hen og få nykker over hvad børn kan holde til og interesserer sig for.

Sørg altid for at holde fast i hvad det er du skriver, men prøv det også af på ungerne. Lad dig inspirere, men forhold dig ikke en-til-en til børn og børnelitteratur. Børn er børn, og de kan være pisse træls og ikke gide høre det du skriver – Men lad være med at tro at det er et parameter for om de ting du laver er godt.

En anden ulempe er at du kan blive ret ør i hovedet af at gå op og ned af larmende og skrigende børn, der hele tiden kræver dig. Det kan fuldstændig dræbe overskuddet til skrivningen, hvis man ikke er til det arbejdsklima. Er man til gengæld til det, så taler vi om muligheden for at komme ud og lege hele dagen, og så hjem og skrive - og det kan blive helt som at være barn igen.

 

skolelærere: Igen, første fordel er målgruppen. Klods op og ned, hver dag. Ulempen er at der er forberedelse - skider du hul i det, kan man sige at du kun behøver at lave forberedelsen en gang, så kan du genbruge den samme plan år efter år – jeg ved dog ikke om dette fungerer i praksis, og om det er noget man skal stile efter.

Stile og opgaver skal rettes, det tager tid derhjemme som kunne gå til skrivningen. Til gengæld kan specielt stileretning sikkert være god træning i at betalæse for andre.

Er du totalt badass kan du måske endda bruge dine egne bøger som undervisningsmateriale - så skal bogen enten købes i klassesæt, eller du får copydan-penge af alle kopierne. Men jeg tror man skal holde tungen lige i munden for at gøre dette, hehe.



Men skal man generelt bare have et job, der svagt kan beslægtes med det man gerne vil (være forfatter), så er der to andre oplagte bud:


Forlagsbranchen: Du kommer til at arbejde med bøgerne, og kommer til at følge andre forfattere og deres værker. Samtidig får du et godt indblik i hvordan det hele fungerer fra forlags-siden, og det kan også hjælpe en godt på vej.

Om man bliver redaktør, redaktionsassistent eller et eller andet andet i trommerummet, det kan jeg ikke tale så meget om. Men jeg tror klart at det kan holde en fanget i hvad det er man gerne vil, da man jo går klods op og ned af bøger og forfattere hver dag. Til gengæld kommer man nok også til at lægge en del timer på andres bøger, i stedet for sine egne.

 

Reklame- og kommunikationsbranchen er det andet bud. Her kommer man til at arbejde med tekst, og med at sælge. Begge fordele til når ens egen bog bliver antaget, og selv skal sælges. Samtidig kan man sikkert også få en masse kontakter, der kan hjælpe en når det bliver relevant.

Ulempen tror jeg til gengæld er, at man hurtigt kan blive en del af noget større, der kan fjerne fokus fra skrivningen - og det er jo den forkerte retning.

 
 
Så i bund og grund handler det om at finde et job, der oplader dig, inspirerer dig, og som ikke fylder så meget, at du ikke kan finde tiden og lysten til at skrive bagefter. Det her er kun fire bud, der er mange andre - som krimiforfatter kunne det for eksempel være fantastisk at kende politijobbet indefra, eller have en journalists viden.


Skal pengene tjenes inden du slår igennem, så find et job, der i det mindste ikke dræner skriveglæden. Det er dit primære fokus - det andet handler bare om at kunne betale din husleje. Og så har man noget at fortælle om, når hollywood interviewer en.

 

God skrivelyst
Bjarke