søndag den 6. oktober 2013

Forfatterskolens romanprojekt: De første udstrækninger

Så skete det. 2. år af forfatterskolen gik i gang i septembers, og nu er vi nået til det, der kommer til at fylde mest det sidste år: Romanprojektet.


Opgaven er ret simpel: Vi skal skrive en kortroman på de ca. 40 sider til børn og unge.

40 sider? Det var ikke meget!

Nej, det er det måske ikke. Men det gør at det bliver en overskuelig masse at håndtere i løbet af undervisningen - vi skal jo sådan set læse 11X40 sider, så det runder op - og det var ikke et endeligt tal for romanen, så vidt jeg har forstået. Vokser den, må den vokse. Vi forholder os til 40 sider i undervisningen.

Jeg tænker umiddelbart at 40 sider lyder meget fornuftigt som udgangspunkt. Det svarer med lidt sjusen til Anita Krumbachs Røv og Gulvsand - den tror jeg endda er kortere (Men læs den, og snup hendes Et mærkeligt skib med samtidig).

 

Ideen
Vi har arbejdet meget med ideer det sidste stykke tid. Det startede jo med at vi sidste år fik en formaning om at købe en notesbog - hvilket jeg nu også kan anbefale, man holder altså fast i ideerne på en anden måde. Og kreativiteten bliver også mere medgørlig lige pludselig.

Derudover har vi haft genre-gennemgange med bl.a. Erik Barfoed og Benni Bødker. Inspirerende, lærerigt, og bare helt fantastisk med forfattere, der relaterer det hele til sig selv og sin egen proces også.


Rådet vi fik var: Vælg noget, der er udenfor jeres comfort-zone. I skal udfordres, prøve grænser af her mens vi har hinanden at sparre med. Men gå heller ikke for langt væk fra det du kender, man skal nødigt fare vild.

Jeg har skrevet lidt realisme før. Min novelle kniven som et godt eksempel på hvad jeg godt kan lide at rode med, og romanen City Surfer, der udkommer i foråret 2014.

På grund af det, og fordi jeg for nyligt har genfundet en af de bøger, jeg selv slugte da jeg var barn, besluttede jeg mig altså for at det skulle være realisme. Strukturen skulle være flydende, med nedslag i hovedpersonen og hans liv. Ikke de store veltrimmede spændingskurver og fart over feltet, men en mere rolig bog, hvor drivkraften skal være hans liv og udvikling.


Det har jeg lavet det sidste stykke tid. Samlet noter, skrevet scener, overvejet temaer og problemstillinger. Og hvor fandt jeg ideen i sidste ende? I min kasseret bunke, hvor en ide blev ved med at blæse væk, så jeg fandt de mest underlige steder.

 
Så nu er der ikke andet for end at lege videre med projektet, skrive-skrive-skrive, og se hvad de andre synes.


God skrivelyst!
Bjarke