mandag den 1. oktober 2012

Børn og børnebøger – nyt fra forfatterskolelivet


"Jeg vil også køre!" råber en af ungerne, og ser op på mig. Jeg rækker bogen – Cykelmyggen Egon – hen til ham, og han følger Egons bane hen over den sovende mand med fingeren. Flere råber op, de vil alle sammen prøve.

Jeg lader dem, og nyder at jeg lige nu læser lektier til forfatterskolen, sidder med en flok fantastiske unger, og har fået nyt arbejde. Da jeg ikke længere kan få SU fandt jeg det nødvendigt at spæde min beskedne forfatterløn op, og hvad bedre, end at få arbejde i en kombineret vuggestue/børnehave, hvor jeg hver dag vil få mulighed for at være sammen med målgruppen for alt det vi lærer på forfatterskolen? Jeg kan ikke nævne noget bedre, og som ungerne mosler for at komme tættere på bogen nyder jeg hvert sekund af det.

Jeg startede i sidste uge, og det kan mærkes at jeg nu skal jonglere med at starte både arbejde og komme godt i gang på forfatterskolen. Ikke at jeg klager, jeg elsker hvert sekund af begge dele.

I sidste uge havde vi om Børnebøgernes historie hvor børnelitteraturforsker Nina Christensen fortalte om den spæde start og op til nu. Vi kom bl.a. ind på billedbøgers funktion, hvor nogle var didaktiske og andre underholdende mens helt tredje var politiske. Der var mange billedbøger, fra Cykelmyggen Egon jeg nu sidder med, til Morten Dürrs Marias Dukke.

Og selvom turen hjem var præget af efterårsregn, så var jeg ligeglad. Hovedet rumler, rumler af historier jeg kan tage med på arbejde i morgen, afprøve på børnene og skrive ind om aftenen.

Selvom det egentlig var min plan at finde en ny ugedag til at fortælle om forfatterskolen, så I kunne få 2 indlæg om ugen, kan jeg allerede nu se at det var at stramme den. Nu hvor jeg har arbejde og skole der skal passes, og også gerne vil arbejde på mine egne projekter, så kan jeg kun overskue et indlæg om ugen. Derfor har jeg besluttet mig for, at den første mandag i måneden nu er forfatterskole-dag, hvor jeg vil fortælle om alle mine oplevelser, og hvor fedt livet som forfatter-elev er. De resterende mandage er som altid reserveret til artikler, tips og tricks som det plejer at være!

God skrivelyst
Bjarke